På barneskolen var jeg stort sett engelungen som ikke
gjorde mye utav meg, selv om jeg husker at jeg allerede da mislikte intenst
fremføringer og gruppearbeid. Da jeg gikk i 6. eller 7. klasse tok et par
mobbere tak i meg og kastet meg i en relativt brun sølepytt to-tre ganger i et
friminutt mens de kalte meg for lærerens gullunge. Det var cirka på samme tid
som hovedlæreren hadde kommentert til foreldrene mine på et møte at jeg var
blant de mest oppegående i klassen, ”hun kunne så mye som de andre i klassen
ikke kunne og hun fulgte med på samfunnet rundt seg”.
Fra slutten av ungdomsskolen og igjennom hele
videregående, til og med nå på universitetet, har eller hadde jeg med meg to
notatbøker; en for pensum og en jeg kunne skrive dikt oppi. Det var på
ungdomsskolen jeg begynte for fullt å dagdrømme i timene. Jeg gjorde det nok på
barneskolen også, men husker ikke så mye av det. Jeg kjedet meg rett og slett i
timene, noe som gjorde at tankene var helt andre plasser enn der de skulle
være.
På videregående fikk jeg ”passet påskrevet” nok en gang
fra en lærer med ”det er ikke vettet det er noe galt med, det er viljen”.
Tendensene til å være jævelunge som begynte på ungdomsskolen, slo fullt ut på
videregående, blant annet med skulking fordi jeg i mange tilfeller syntes
timene var gørrkjedelige og lite stimulerende. I de timene jeg var på
videregående (nokså ofte dobbelttimer), innebar ofte dels dagdrømming og dels være
såpass effektiv med oppgavene eller lesinga vi holdt på med at jeg nokså
sikkert gjorde noen lærere tussete da jeg eventuelt spurte hva jeg skulle gjøre
nå for å fordrive tida frem til friminutt.
I første klasse på
videregående husker jeg fremdeles da mattelæreren ristet på hodet da jeg
faktisk var i en klasse en gang og jeg var den eneste som kunne svare ham
riktig på spørsmålene og han utbrøt framfør hele klassen ”Dere er her hver
eneste time og sliter med å svare, mens hun kommer svirrende innom en gang i
blant og svarer riktig på alt”. Humoren med matten var at siden jeg skulket
såpass mye som jeg gjorde, ble jeg plassert i klassen for de som hadde risiko
for å stryke i faget. Likevel maste jeg om vanskeligere oppgaver i timene jeg
faktisk deltok i, fordi de oppgavene vi fikk var for lette for meg (og jeg
misliker matte). Siste året på videregående husker jeg fremdeles lettelsen i
ansiktet på sidemannen min i religionstimene når jeg hjalp ham med faget fordi
han som flyktning slet med det norske språket. Det å hjelpe ham var noe jeg
kunne gjøre, i flere tilfeller fordi at jeg med minimal lesing kunne forstå
stoffet relativt greit.
Selv om jeg virket som et skolelys både på ungdomsskolen
og videregående, var karakterene mine mildt sagt sprikende. På ungdomsskolen
hadde jeg alt fra toere til seksere, mens på videregående var det alt fra stryk
til femmer. Presset på videregående var noe helt annet enn på ungdomsskolen.
Skulkinga mi hjalp ikke på, det kan jeg innrømme og delvis på grunn av presset
endte jeg opp med spiseforstyrrelser.
Først i voksen alder, før jeg begynte på universitetet,
fikk jeg diagnosene ADD og non-verbale lærevansker (på en måte den milde
versjonen av Aspergers, uten autisme delen). Tror det ble snakk om kanskje å
utrede meg da jeg gikk på ungdomsskolen, men det ble aldri gjort. Husker ennå
at jeg ble sett på som lat og at jeg ikke anstrengte meg i skolegangen. Mange
ganger fikk jeg også beskjed om å ta meg sammen. Det var ikke av vondt vilje at
jeg var som jeg var, men fordi at jeg enten ikke hadde konsentrasjonsevner
eller fordi jeg ikke følte at fagene var mentalt stimulerende nok til at jeg
skulle orke å bry meg.
Gjort er gjort når det gjelder tidspunkt for utredning.
Det er i hvert fall bedre sent enn aldri. Hvis jeg også tenker tilbake på hvor
mangelfull tilpassing det var for de med forskjellige typer diagnoser på barne
og ungdoms-skolen der jeg gikk, tror jeg ikke at det hadde gjort stor
forskjell.
Da jeg faktisk ble utredet for noen få år siden, fikk jeg
beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke ville klare høyere (teoretisk) utdanning
uten ADHD medisiner. Jeg må innrømme at jeg hadde en krasjlanding første året i
og med at jeg strøk i flere emner, men heldigvis for min egen del fikk jeg for
første gang i livet oppleve å få hjelp med de skolemessige utfordringene mine
som diagnosene gav meg på vårparten det første året.
Frem til jeg begynte på universitetet hadde jeg null
selvtillit på det akademiske nivået. Første semesteret hjalp ikke på og jeg
vurderte om jeg skulle slutte. Andre semesteret (som var på vårparten), innså
jeg nederlag og bestemte meg for å søke hjelp. Jeg har fremdeles i bakhodet den
første gangen jeg skulle til den pedagogiske rådgiveren på universitetet, med
halen mellom beina og en tankegang om at jeg var et såpass håpløst tilfelle at
vedkommende sikkert ikke ville hjelpe meg. Jeg ble ikke gitt opp etter et møte,
heldigvis for min del. Jeg fikk kanskje et noen dårlige karakterer til etter
jeg begynte der, men med god hjelp (og et ukjent antall spark bak) fra den
akademiske rådgiveren, har jeg faktisk opplevd å bli mer strukturert og endte
opp med å bestå med glans på begge eksamener jeg hadde forrige semester. For å
være helt ærlig, det kvinnfolket av en pedagogisk rådgiver er en reddende
engel.
Jeg har innsett at jeg ikke var noen lat og dagdrømmende
skoletaper. Jeg hadde bare mine utfordringer og trengte litt hjelp på veien.
Det jeg ville frem til er at den norske likhetsskolen har
en stor svakhet; fokuset på likhet. De såkalte ”svake” risikerer at de ikke får
god nok hjelp til å mestre skolehverdagen, mens de som får merkelappen ”evnerike”
blir overlatt til seg selv. Følelsen av at en ”må” være middels, hvis ikke passer
en ikke inn i systemet.
No comments:
Post a Comment