Tuesday 15 December 2015

Irritasjonsmomenter med jul

Selv om julen er en ok høytid, er det flere ting som irriterer meg med den.

For det første er det gavekaoset. Ikke bare det at folk virrer rundt som hodeløse kyllinger på kjøpesenter for å kjøpe gaver og evighetslange køer i butikker (noe jeg har opplevd på begge sider, siden jeg har jobbet som julehjelp i bokhandel et år, og jeg vet en ting og to om sure kunder som ikke forstår eller vil forstå at butikkmedarbeidere bare er mennesker og ikke roboter), men også det overdrevne med det hele. Er det seriøst vits i å kjøpe gaver verdt flere tusen til én person, eller gi ungene ørten nye leker som de blir leie av om noen måneder?

Dette leder meg forøvrig over til noe annet; være takknemlige for det en faktisk har, i stedet for å ønske seg den nye Michael Kors-veska eller hva pokker det er en ønsker seg som koster halve månedslønna. Som jeg har nevnt før, lever jeg på studentbudsjett, noe som ikke er all verden, men jeg har lært å sette pris på det jeg har, ikke bare materielt, men også familie, venner og "alt" annet. I alt "gavestøyet" tror jeg at det er mange som glemmer å faktisk se seg litt om og faktisk tenke over det en allerede har på mer enn en måte. Hva er det som egentlig er det viktigste; fancy gaver eller tilbringe tid med familien?

Jeg håper at jeg ikke virker altfor hårsår; moren min døde av kreft rett før jul i fjor, og jeg kan garantere at fremtidige julefeiringer kommer ikke til å være det samme uten henne. Jeg tror ikke alltid at folk vet hva de har før de mister det. Så i stedet for å bare gi familie og venner fancy gaver, hva med og faktisk tilbringe mer kvalitetstid sammen med dem?

No comments:

Post a Comment