Saturday 16 January 2016

Mine økonomi-tips

Siden jeg er student, tilhører jeg gruppen av personer som IKKE har ræva full av penger. I løpet av studietiden har jeg funnet ut noen småting som gjør at pengene mine varer litt lengre. Vil forresten bare påpeke at jeg ikke studerer økonomi, så jeg har definitivt ikke den "offisielle ekspertisen", men de tipsene jeg nevner er noe som fungerer for meg, og er ikke nødvendigvis noen "store sannheter" innen det feltet. Og jeg vet at det er ikke alle tipsene som vil fungere for alle.

Here we go;
  • Skriv et budsjett over cirka inntekter og utgifter.
  • Ha i tillegg et ukesbudsjett - et triks jeg har er å overføre alt utenom ukesbudsjettet inn på en sparekonto, og tar ut ukesbudsjettet i kontanter. Personlig føler jeg at det er utrolig mye lettere og ha kontrollen over pengene når en fysisk kan se de i penger, noe som gjør at jeg faktisk må tenke over om jeg har penger til X. Og når ukesbudsjettet er tomt; da må jeg vente til neste uke før jeg kan kjøpe noe.
  • Betal regninger så fort som mulig. Jo fortere de er betalt, jo fortere har du litt mer oversikt over rest-summen.
  • Når du skal på butikken, skriv en handleliste og ta den med slik at du husker hva du trenger.
  • Gå igjennom mat-reklamen og skriv om aktuelle ting du trenger fra x butikk. Spar og Coop Obs har ti-kroners marked en gang i blant, så det er mulig å spare litt på mat hvis en er taktisk. Personlig har jeg prestert å spare mellom 400 og 500 kroner en gang på et ti-kronersmarked; penger jeg da kunne bruke på andre ting.
  • Når det gjelder matbutikker, har Coop-kjeden Coop-kort, og Kiwi, Spar og et par andre butikker Trumf-kort. Begge kortene gjør at en sparer litt penger hver gang kortet blir brukt når du handler. I tillegg får en tilsendt kuponger med visse mellomrom og en kan ta ut oppsparte penger.
  • Kaffikort og bonuskort a la hver tiende kaffi gratis er ikke å forakte hvis en absolutt må kjøpe kaffi ute en plass.
  • Bruk kuponger, rabattkoder, salg etc for det det er verdt hvis det er noe du trenger. Det er ikke noe nederlag å bruke dem hvis du bruker dem med vett.
  • Kjøp bare det du trenger, og ikke noe "kjekt og ha"-greier.
  • Unngå impulskjøp.
  • I et forsøk på og unngå impulskjøp hender det at jeg tar bilde av noe jeg har lyst på, og skriver det opp på en ønskeliste. Det har hendt at jeg fant ut at jeg ikke trengte/hadde lyst på den tingen etter en stund. Dermed ble penger spart.
  • Husk at det er forskjell på må-ha/nødvendige ting og kjekt å ha-ting.
  • Ha vanlig debit-kort, og ikke noe fancy kredittkort, forbrukslån etc. Er konto(ene) tomme, så er de tomme og en slipper og gå på en smell.
  • Jeg har også stående en sparebøsse hvor jeg putter i småmyntene som ofte hoper seg opp i lommeboka (regner med at jeg ikke er den eneste som føler at lommeboka ofte blir utrolig tykk av småmynter). Når den er full, går jeg i banken og setter beløpet inn på en sparekonto.

No comments:

Post a Comment