Thursday 24 September 2015

Tanker om ansvarlig hundehold

Jeg anser meg som heldig i og med at jeg er vokst opp med dyr rundt meg, enten det har vært hunder eller katter. Jeg er på ingen måte ekspert på dyrehold av den grunn, men jeg har allikevel noen tanker angående ansvarlig hundehold.
"Strandløva" Kasper.

  • Hunder er ikke "plenpynt". Hvis du ikke har planer om å la hunden tilbringe så mye tid som mulig med deg når du er hjemme, er det best å ikke anskaffe en. For deg er hunden kanskje bare en del av livet ditt, men for hunden er du hele verden.
  • Bruk nok tid på trening og sosialisering av hunden. og hold det ved like. Hvis du ikke har nok styr på hunden, eller den har mangelfull sosialisering, er det større sjanse for at det kan oppstå uheldige situasjoner.
  • ID-merk hunden; ikke bare med chip i nakken, men og kanskje med en "tag" i halsbåndet.
  • Ha god nok økonomi til å ha hund. Tro meg, det koster penger; mat, veterinær/årlige vaksiner etc.
  • Når du skal anskaffe deg hund, pass på at den passer i henhold til livsstilen du har. Jeg har selv en svakhet for Siberian Husky, men vet at de ikke passer for meg. Dessuten er det kanskje ikke i det smarteste laget å anskaffe en Grand Danois hvis du bor i en liten leilighet.
  • Hund, og dyr generelt, er IKKE bruk-og-kast. Hunder kan leve i 10 til 20 år, og hvis du ikke har planer om å ha det engasjementet i de årene, bør du kanskje re-vurdere om hund/dyr er det rette for deg (dyr er IKKE noe impulskjøp).
  • Hunder trenger både gåturer og mental stimulans, flere ganger til dagen.

No comments:

Post a Comment