Sunday 8 April 2012

Aspie-oppdatering og annen oppdatering.

Jeg har endelig fått meg ny jobb/arbeidspraksis på et lokalt bibliotek, noe jeg egentlig er storfornøyd med. Greit nok, jeg vet at jeg mest sannsynlig aldri vil være i stand til å jobbe fulltid som nevrotypiske/”normale” folk, men jeg har i hvert fall noe å ta meg til et par dager i uka. Og det å være litt vel systematisk kan strengt tatt hjelpe på når en jobber på ”biblå”. I tillegg elsker jeg bøker, så egentlig kan jeg ikke klage. Skal jobbe der til slutten av juni og så får jeg se om jeg kommer inn på universitetet til høsten. Lever i håpet, for hvis jeg kommer inn (på engelsk bachelor vel og merke), ønsker jeg å jobbe som oversetter hvis jeg klarer og fullføre studiet.

Søvnproblemet er lagt litt på vent for øyeblikket og jeg får heller leve med det enn så lenge. Det er litt av grunnen til at jeg ønsker å jobbe som oversetter, for med rette jobben, kan jeg jobbe hjemmefra i eget tempo så lenge jeg overholder tidsfrister. Da kan jeg strengt tatt stå opp klokka ni om morgenen UTHVILT og ta meg en liten pause midt på dagen hvis hjernen ”kortslutter”.

Grunnen til at jeg sliter med å konsentrere meg over tid er på grunn av ADD, men jeg tror og at det er Aspergers og ADD-diagnosen som gjør at jeg sliter med å sove om natten. Jeg klarer jo aldri å slappe helt av. Enten er jeg rastløs eller så er det for mye som svirrer inni skallen på meg. Jeg trenger jo knapt nok å se på film, jeg har jo gratis underholdning i hodet.

Og til dere som lurer på hvordan det er å ha ADHD/ADD; forestill dere hvordan det er og ikke kunne se en film som varer i en og en halv time uten at du får to-tre avbrekk fordi du mister konsentrasjon eller bli rastløs. Det er ikke det at jeg ikke vil se filmen i en ”sitting”, men det er klin umulig fordi konsentrasjonen mangler og en har litt ”lopper i blodet”. Det er ikke engang mulig for meg å se en film på en og en halv time uten pause og det er mildt sagt plagsomt. Det er ikke viljen det skorter på, det er den forbanna diagnosen.

Og fra en ting til en annen helt til slutt. Jeg har for øyeblikket lagt det 365 prosjektet litt på is. Jeg kom ikke helt inn i rytmen på det å skrive et dikt om dagen, men jeg skal gjøre et nytt forsøk en gang i fremtiden.

No comments:

Post a Comment