Tuesday 10 May 2016

Hvordan spare på mathandel?

Det kommer ikke vekk å spare noen kroner på mat, uavhengig av økonomisk budsjett. Selv er jeg student, og da har jeg lært meg at en ikke alltid kan bruke like mye penger på "tull og vas". Og for å få pengene til å vare bittelitt lenger, her er noen tips og strategier jeg har lært meg til.

  • Ha Trumf-kort og Coop-kort. På Coop-kortet får en 2 % kjøpueutbytte på dagligvarer, samt at en regelmessig får kuponger en kan bruke i Coop-butikkene (hvis en sier ja til å få dem vel og merke). På Trumf-kortet får en alltid 1 % utbytte, samt det er Trippel-trumf dager, og en får en eller to rabattkuponger en gang i blant. I tillegg, hvis du handler på Kiwi, får en 7,5% utbytte på fersk frukt og grønt. Hvis du bruker Spar-appen (dagligvarekjeden) kan en i tillegg aktivere 4 nye rabattkuponger hver uke som en kan bruke på Spar i løpet av den uka.
  • Når det gjelder Spar, har de i tillegg 40% på taco-greier hver fredag og lørdag, samt varer som går ut på dato i løpet av en dag eller to.
  • På Kiwi kan en finne varer som går ut på dato om en dag eller to nedsatt 50% og Coop Obs har det samme opplegget, bare med 40%.
  • Hver mandag sjekker jeg ut ukens tilbud på Spar og Obs sine hjemmesider og skriver ned det som er av interesse, slik at jeg har hendlelista klar for ukens (stor)handel på de to butikkene.
  • Kjøp bare det du vet du trenger og/eller kommer til å bruke, det gjelder også de tingene som er nedpriset pga dato. Er liksom ikke helt vits i å spare 20 kroner hvis en aldri kommer til å bruke det uansett.
  • Skriv opp handleliste, og hold deg til den (sett bortsett fra varer nedsatt i pris pga dato).
Og bare med å være en "sleip strateg" når det gjelder handlelister, kombinert med tilbud, har det faktisk hendt at jeg har spart opptil 200 kroner på ÉN handletur. Det er ikke alltid jeg sparer like mye, men noen kroner her og der hjelper på når en legger alt sammen til slutt.

No comments:

Post a Comment