Monday 18 April 2016

Hvordan får jeg unnagjort ting i løpet av dagen?

Siden jeg er student og bor alene, er jeg den eneste som er ansvarlig og må stå til rette hvis jeg ikke har fått unnagjort alt det jeg burde ha gjort. Heldigvis har jeg funnet ut noen strategier for å få unnagjort en del i løpet av dagen.

Her er noe av det som fungerer for min del;
  • Skriv opp alt en må gjør i en dagplanlegger, og del opp dagen i to kategorier - jobb/skole og privat, samt to underkategorier; ting som må gjøres på et visst klokkeslett (som møter/forelesninger) eller ting som har et mer flytende tidspunkt. I tillegg markerer jeg ting så fort jeg har gjort dem.
  • Kjenne seg selv såpass godt at en vet når på dagen en bør gjøre de tingene som krever dypere fokus/konsentrasjon og årvåkenhet. Selv er jeg som en gammel og treg datamaskin om morgenen, og derav nytter det ikke for meg å lese tungt pensum 15 minutter etter jeg har stått opp, noe som jeg heller gjør senere på dagen når jeg er mer mentalt tilstedeværende.
  • Når det gjelder pensumlesing, tar jeg jevnlig pauser (lese pensum i 30-45 minutter, så ta en liten pause på 5-15 minutter). Og i pausene gjør jeg småting som f.eks sette på en maskin med klær, gjør litt rydding, eller hva det nå enn som må gjøres som ikke krever så mye tankevirksomhet.
  • Stå opp og legge seg på cirka samme tid hver eneste dag, så sant det er mulig. Det er utrolig hva en sånn noen lunde ok døgnrytme kan gjøre.
  • Ellers kan du sjekke ut flere tips her.

No comments:

Post a Comment