Monday 21 January 2013

En liten frustrasjon

Av og til blir jeg noe forbauset over at vi faktisk lever i 2013, jeg trodde at verden hadde gått noe fremover, men jeg blir ”stadig” motbevist. Enten det, eller så er det bare jeg som er noe naiv. Jeg irriterer mer over at det fremdeles eksisterer rasisme i dagens samfunn.

Alle blir født nakne og vi alle skal dø før eller senere. Folk blir ikke født med hat, folk blir oppdratt til det eller får de holdningene før eller senere i livet. Personlig har jeg flere venner og bekjente av ulike nasjonaliteter og med ulike religioner, samtlige av dem vennlige. Jeg har lært mer av dem enn hva utallige bøker og nyhetsartikler kunne gjort.

Noe annet jeg har lært, er at INGEN er like. Ikke ”alle” muslimer er terrorister og det er kun et fåtall utlendinger som voldtar. Sistnevnte er som sagt et fåtall (ikke det at jeg bagatelliserer), og bare for minne folk på det; det finnes et stort mørketall av voldtekt av kjærester hvor begge parter er etnisk norske, som for øvrig utgjør majoriteten av voldtekter i dette landet.

Når jeg for øvrig er inne på emnet, så kan jeg nevnte en holdning jeg har; ikke nekte noen en rettighet du gjerne vil ha selv. Bare for å ta et eksempel; det er først de siste årene hvor skeive har fått lov til å gifte seg. Hadde hetero par blitt nektet å gifte seg, bare fordi at de er hetero, hadde pokker meg de også sytet. Et annet eksempel er at i år er det 100-års jubileum for kvinners rett til å stemme i dette landet.

Jeg ser en viss ironi hos enkelte av de såkalte rasistene; de drikker kaffe produsert i Sør-Amerika, spiser kebab (som er opprinnelig fra Tyrkia) og bruker teknologi som blir produsert i Asia. Eller er det bare jeg som er flisespikker?

Jeg er like mye en anti-rasist som jeg er for menneskerettigheter. Jeg kan ikke nekte folk å ha andre meninger enn meg, men av og til føler jeg et behov for å lufte frustrasjonen min.

No comments:

Post a Comment