Wednesday 11 July 2012

Regnfullt sommerferiemodus

I noen tilfeller er det utrolig herlig å kunne stå opp om morgenen, ordne en kanne med kaffe og lure på hva jeg skal gjøre i dag, i stedet for å tusle halvveis i ørska bort på togstasjonen for å komme seg til jobb (selv om jeg faktisk liker den lille jobben jeg har på biblioteket).

Eneste minuset med å ha sommerferie er at regnfrie dager på Jæren er på kanten til å kvalifiseres som et mirakel (selv om det faktisk kan hende til tider, men ikke ofte nok). Greit nok, bøndene på Jæren får vann nok til avlingene sine og jeg får en unnskyldning for å gi meg i kast med sommerlesingen min. For øyeblikket har jeg en rundt fem bøker som jeg har lyst til å få lest i løpet av like mange uker (har realistiske forhåpninger til meg selv, siden ADD’en av og til kan kødde med konsentrasjonen min).

Bøkene i sommerlesingsprosjektet mitt er som følger;
Céline Curiol – Blindspor
Tove Jansson – Sommarboken
Tessa de Loo – Tvillingene
Assia Djebar – Ingen steder i min fars hus
Helge Torvund – Vivaldi

Med andre ord; fem bøker, fem forfattere og like mange land er representert. De to øverste eier jeg selv, mens de tre nederste er lånt på biblioteket.

Det er utrolig herlig å ha skikkelig sommerferie. Det er den første jeg har hatt siden sommeren 2008 tror jeg. De to årene etter flyttet jeg vel nærmere åtte ganger totalt sett, før jeg bosatte meg der jeg bor nå i høsten 2010. Man kan vel trygt si at jeg levde i esker en stund, noe jeg ble møkka lei av etter en stund (hvem hadde ikke blitt?).

Så for øyeblikket kan jeg slappe av med en kanne kaffe, sommerlesing og stikke hodet ut døra en gang i blant for å sjekke at de to søte villkattene som lusker rundt utenfor leiligheten min har mat. Egentlig har jeg ikke så veldig mye å klage over for øyeblikket. Må bare nyte de gode dagene det beste jeg kan, for en vet aldri når neste problem dukker opp.

No comments:

Post a Comment