Thursday 12 July 2012

Oppskrift; Vikingbrød

Mens jeg ryddet i noen papirer tidligere dag (ja, av og til er jeg en utrolig kjedelig person) kom jeg over en oppskrift jeg fikk tak i under en viking-festival på Avaldsnes i juni 2010. Jeg fikk ikke noe nøyaktig oppskrift, så det er bare å prøve seg frem.


Vikingbrød.
1 kilo melblanding bygg/rug/hvete/spelt
1/2 liter kulturmelk

Bland sammen mel og kulturmelk og la det stå i noen timer. Ikke spør meg hvor mange, kanskje en 4-5, eller over natten hvis du lager den på kvelden? En god stund ihvertfall.

Etterpå lager du små, runde og flate brød utav dem. Nesten litt som mini-pizza eller pitabrød. Stek dem på grillen eller bålet på begge sider til brødet er gjennomstekt. Vil anbefale kullgrill eller bål, for med gassgrill får en ikke helt samme smaken.

No comments:

Post a Comment